Aklınızdaki soru işaretlerini giderecek

Sıkça Sorulan Sorular

EV bataryası temelde 3 şekilde şarj edilebilir:
  • 1. Kablolu şarj yöntemi (Seviye 1, Seviye 2, Seviye 3)
  • 2. Kablosuz şarj yöntemi
  • 3. Batarya değiştirme yöntemi (QuickDrop)
1. Kablolu Şarj Yöntemi:
Seviye 1:

Alternatif akım (Alternative Current – AC) şarjı olarak isimlendirilir. Bu tip şarj yönteminde aracınızı çevrenizde yer alan herhangi bir elektrik prizine takarak şarj edebilirsiniz. Kolaylık bakımından en basit yöntem olmakla birlikte hız anlamında en yavaş şarj yöntemidir. Herhangi bir özel kuruluma gerek yoktur. Şarj etme işleminde herhangi bir güç dönüştürücüsüne ihtiyaç duyulmaz. Seviye-1’de gerilim ve çıkış gücü oldukça düşüktür ve bir elektrikli aracı şarj etmek yaklaşık 20-50 saat sürebilir.

Seviye 2:

Alternatif akım (Alternative Current – AC) şarjı olarak isimlendirilir. Bu şarj tipi ev ya da ofis kullanımlarında en kullanışlı şarj yöntemidir. Çünkü Seviye-2’de gerilim ve çıkış gücü Seviye-1’e göre daha yüksektir. Bu nedenle, çok daha hızlı şarj etme imkânı sağlar. Güç çıkışı 3.7kW – 22kW arasında değişim gösterir. Bu şarj üniteleri için montaj gereklidir. Aracın batarya kapasitesine ve durumuna bağlı olarak şarj süresi değişebilmektedir. Ortalama olarak Seviye-2’de bir elektrikli aracı şarj etmek 3-10 saat sürebilir.

Seviye 3:

Doğru akım (Direct Current – DC) şarjı olarak isimlendirilir. EV’de kullanılan bataryalar doğru akım ile çalışır. Dolayısıyla doğru akım şarj sistemlerinin kullanılması durumunda bataryalar herhangi bir çeviriciye gerek duyulmaksızın direkt olarak şarj edilebilir. Aynı zamanda doğru akım şarj sistemlerinin çıkış gücü 24 – 360 kW arasında değişmektedir. Yüksek çıkış gücü sayesinde bir elektrikli araç, 30 dakika gibi kısa bir sürede tam şarj edilebilmektedir. Diğer bir deyişler, Seviye-3 tipi şarj, elektrikli araç şarj etmenin en hızlı yoludur. Diğer yandan alt yapı olarak ciddi yatırımlar gerektirdiğinden maliyetli bir alternatiftir.

2. Kablosuz şarj yöntemi

Bu yöntemde, araç zeminine montajlanan şarj yuvasının üstüne araç park edildiğinde manyetik dalgalar göndererek şarj işlemi kendiliğinden başlamaktadır.

3. Batarya değiştirme yöntemi (QuickDrop)

EV’in menzili batarya kapasiteleriyle bağlantılı olduğundan içten yanmalı motorlu araçlara göre menzilleri daha kısa sürelidir. Batarya şarj etme süresi içten yanmalı motorlu araçlara göre elektrikli araçlarda daha uzun sürdüğünden QuickDrop isimli batarya değiştirme yöntemi geliştirilmiştir. Bu yöntem ile boş olan batarya tam dolu bir batarya ile batarya dolum istasyonlarında 90 saniye gibi bir sürede değiştirilebilmektedir.

AC (Alternative Current) alternatif akım, DC (Direct Current) ise doğru akım olarak isimlendirilir.

Alternatif akım konut elektriğinde kullanılır; bu akımın depolanabilme özelliği mevcut değildir. Dolayısıyla, elektrikli araçlarda bulunan bataryalar alternatif akım ile şarj edilemez. Bu nedenle, elektrikli araçlarda yerleşik şarj devreleri bulunmaktadır. Yerleşik şarj devreleri aracılığıyla alternatif akım, doğru akıma dönüştürülür ve bataryalar bu şekilde şarj edilir.

DC olarak isimlendirilen doğru akımın ise depolanabilme özelliği sebebiyle bataryalar direkt olarak şarj edilebilmektedir. Aynı zamanda DC şarj sistemlerinin çıkış gücü AC’ye göre çok daha yüksek olduğundan bu sayede bir elektrikli araç 30 dakika gibi kısa bir süre içerisinde tam şarj edilebilmektedir.

AC şarj ünitelerinin güç seviyesi 3,4kW / 7,4kW / 11kW / 22kW olarak 4 farklı alternatife sahiptir. Bu tip üniteler genelde ev /ofis kullanımı için önerilmektedir.

Bu şarj ünitelerinin hızı bazı kriterlere göre değişim göstermektedir. Buradaki temel kriterler şunlardır:

  • Şarj noktasının elektrik altyapısının monofaz ya da trifaz olup olmadığı
  • Bulunduğu noktanın güç çıkışı (16 A ya da 32 A)
  • AC cihazın güç seviyesi (3.7kW / 7.4kW / 11kW ya da 22kW)
  • Aracın AC / DC çevirici kapasitesi
  • Aracın batarya kapasitesi

Elektrikli araçlar alternatif akım (AC) yöntemini kullanan veya doğru akım (DC) yöntemini kullanan şarj üniteleri ile şarj edilebilmektedir. Tesla dışında tüm elektrikli araçlar bataryalarını hem AC hem de DC şarj istasyonları aracılığıyla şarj edebilmektedir. Sadece Tesla şarj işlemini Supercharger şarj istasyonları ile DC olarak gerçekleştirmektedir. Supercharger (süper şarj edici), içten yanmalı motorlarda “kompresör” anlamına gelir. Tesla şarj istasyonlarında ise bu ad, DC akımı kullanan hızlı şarj özelliği için kullanılmaktadır.

Bilindiği gibi farklı ülkelerde farklı priz tipleri ile karşılaşılabilmektedir. EV prizleri de tıpkı buna benzer. Dünya çapında pek çok üretici EV tasarladığından, araçlarda farklı priz uyumlulukları görülebilmektedir.

Temelde priz tipi olarak 5 farklı prizden bahsedilebilir:

  • 1. CHAdeMO: “Charge de Move” anlamına gelen CHAdeMO, başta Japonya olmak üzere bir dizi otomobil üreticisi tarafından tasarlandı. Nissan ve Mitsubishi gibi üreticiler CHAdeMO standardını kullanırlar.
  • 2. CCS: "Açık endüstri standardı" olarak tasarlanan dünyanın dört bir yanındaki araç üreticileri, “Combines Charging System” veya diğer bir deyişle CCS priz kullanmaktadır. Bu konektör “Seviye 3” DC şarjı için kullanılır. Ancak bunlar çoğunlukla Kuzey Amerika ve Avrupa otomobil üreticileriyle ilişkilendirilmektedir. Kuzey Amerika'da, Tesla dışındaki yeni üretilen tüm elektrikli araçlar CCS priz kullanmaktadır.
  • 3. J1772 & Mennekes: Bu konektör "Seviye 1" ve "Seviye 2" AC şarjı için kullanılır. J1772 (Tip-1) Kuzey Amerika ve Japonya’da kullanılırken, Avrupa ve diğer tüm AC pazarlarında Mennekes (Tip-2) priz kullanılmaktadır.
  • 4. GB/T: Bu priz tipi Çin’de EV için hem AC hem de DC şarj için kullanılır.
  • 5. Tesla: Tesla, hızlı şarj ile pazarlanan ilk elektrikli araçlardan biri olduğu için, kendi tasarımlarını tasarladılar. Bu priz tipi sadece Tesla araçlarında bulunmaktadır. Tesla kendi araçlarının Tesla dışındaki şarj ünitelerinde şarj edilebilmesi için adaptörler satmaktadır.

EV ile ilgili düşünmeniz gereken ilk şey aracınızı nasıl şarj edeceğinizdir. Eğer yaşadığınız yer uygunsa, hemen bir ABB Terra AC Wallbox sipariş verebilirsiniz. Bu yöntem elektrikli bir aracı şarj etmenin en kolay ve ekonomik yoludur.

İkinci olarak, EV için gerekli olan uygulamaları telefonunuza indirin. Önerilerimiz:
  • ChargerSync: Aracınızı evinizde ya da ofisinizde şarj edebilmek için aldığınız ABB Terra AC şarj istasyonu ile aracınızı şarj edebilmenizi ve kontrolünü sağlayan bir uygulamadır.
  • Operatör uygulamaları: Aracınızı dışarıda şarj edeceğiniz zaman size en yakın şarj noktalarını görebileceğiniz ve bu noktalarda kredi kartınız üzerinden EV’inizi şarj edebileceğiniz uygulamalardır. ZES, Eşarj, VoltRun gibi bazı operatör uygulamalarını indirebilirsiniz.
  • PlugShare:Google Maps’i kullanarak dünya üzerindeki tüm elektrikli şarj istasyonlarını, şarj tiplerini görüntüleyebileceğiniz, yolculuk güzergahı oluşturarak bu güzergah üzerindeki şarj istasyonlarını görebileceğiniz, şarj istasyonları için yol tarifi alabileceğiniz, bu noktalarla ilgili yorum yazabileceğiniz bir kullanışlı bir uygulamadır.

Şarj hızını etkileyen 5 temel faktör mevcuttur:
  • Bataryanın Şarj Seviyesi: Aracınızı şarj etmeye başladığınızda bataryanın şarj durumu önemlidir. Bataryanın şarj durumu boşa yakın bir seviyedeyse aracınız en hızlı şekilde şarj olur. Diğer yanda, şarjınız henüz kritik seviyede değilse bu durumda aracınızın şarj hızı yavaş olur.
  • Bataryanın sıcaklık düzeyi: EV bataryası dış hava koşullarından etkilenirler. Çok soğuk ya da çok sıcak havalarda aracın şarj etme hızı düşük olur.
  • Şarj esnasında araçta kullanılan diğer yükler: Aracınızı şarj ederken arabanızda beklemeyi tercih ederseniz klima, kalorifer, ışık ya da radyo gibi kullanımlar arabanın şarj hızını etkiler.
  • Bataryanın bozulması: Belli bir zaman sonra bataryalar kullanım ömürlerini doldurabilir ve şarj kapasitelerini kaybedebilirler.
  • Aracın akım ve voltaj limitleri: EV bataryasının bir şarjda aldığı güç miktarı, kilowat (kW) adı verilen bir güç birimi ile tanımlanır. Güç (kW), voltaj (V) ve akımın (A) bir ürünüdür. Hem aracınız hem de şarj cihazınızın voltaj ve akım limitleri vardır. Bunu bir borudan akan su gibi düşündüğünüzde aldığınız güç miktarı (su), voltaj (borudan akan suyun kuvveti) ve akımın (borudan akan su miktarı) ürünüdür.

    EV’inizi 100kW'lık bir şarj cihazıyla şarj ettiğinizi varsayalım; 100kW güçte şarj etmeyi bekleyebilirsiniz. Ancak şarj hızınız hem aracınızın hem de şarj cihazının voltaj ve akım limitlerine bağlı olacaktır.

    İlk taktığınızda, şarj cihazı bataryanızın voltajıyla eşleşir ve akım sağlar. Bu akım, hangisi daha düşükse, aracınız veya şarj cihazınız tarafından sınırlandırılır. Diğer bir deyişle, her elektrikli araç bataryasının ve şarj cihazının farklı voltaj ve akım limitleri olduğundan, şarj etme işlemi, elektrikli aracınızın voltaj ve akım limitleri ile şarj cihazının voltaj ve akım limitleri hakkında bir anlaşma ile başlar.

    Aracınız tarafından belirlenmiş maksimum şarj hızını elde etmek mümkün olsa da, genellikle bu hızdan daha düşük bir aralıkta şarj hızı elde edersiniz. EV’ler akıllıdır ve bir DC hızlı şarj cihazına taktığınızda, hem EV hem de şarj cihazı, bataryayı mutlu ve sağlıklı tutmak için mümkün olan en yüksek hızı, mümkün olan en güvenli şekilde vermek ister.

  • Ekonomiktir:Şarj hizmeti sağlayan operatörler şebeke üzerinden aldıkları enerji maliyeti üzerine kendi hizmet ücretlerini yansıtırlar. Bu sebepten ötürü konut şebekeniz üzerinden ödediğiniz elektrik ücreti her zaman dışarıda ödediğiniz elektrik ücretine göre daha azdır.
  • Zaman tasarrufu sağlar: Genelde EV şarjının %80’i evde gerçekleşir. Siz evinizde keyifli vakit geçirirken ya da ofisinizde çalışırken aracınızı aynı anda kolaylıkla şarj edebilirsiniz. Böylece siz aracınızla bir yere gitmeye hazır olduğunuzda aracınız da hazır olur.
  • Kullanımı kolaydır: Evinize geldiğinizde aracınızı şarja kolayca takabilirsiniz.
  • Uzaktan kontrol edilebilir: Akıllı şarj özellikleri sayesinde uygulama üzerinden bir tuşa tıklayarak şarjı başlatabilir ya da sonlandırabilirsiniz.
  • Esnek kullanım avantajı sunar: Akıllı telefon, RFID gibi uygulamalar üzerinden birden fazla kullanıcı tek bir AC şarjı kullanabilir. Aynı zamanda her kullanıcı kullandığı enerji miktarına göre ödeme yapabilir.
  • Kolay bağlanılabilir: Wifi, Bluetooth, Ethernet gibi bağlantı seçenekleri ile şarj cihazına kolay bağlantı sağlanabilir. Ayrıca yazılım güncellemeleri kolaylıkla yapılabilir.
  • Entegrasyon yapılabilir: AC şarj üniteleri gelişmiş akıllı bina enerji sistemi ile entegre edilebilir. Ayrıca binanın elektrik dağıtım sisteminin tasarımı ile uyumlu akım sınırlama koruması sağlar.

Genel bir kural olarak bataryanın uzun ömürlü olması için bataryanın ideal ısıda olması gerekmektedir. EV’de, bataryanızın güvenliğini sağlamak için Batarya Yönetim Sistemi (BYS) adı verilen bir nevi bataryanızın beyni gibi bir sistem bulunur. EV’inizin BYS’si, bataryanın çok ısınmasını veya çok soğuk olduğunda çok hızlı şarj olmaya başlamasını istemez çünkü aşırı sıcaklıklar bataryanın ömrünü etkileyebilir.

Çoğu EV’de ayrıca, bataryayı optimum sıcaklıkta tutmak için ısıtabilen veya soğutabilen termal yönetim sistemi olarak bilinen bir sistem bulunur. Yine de, elektrikli araç bataryaları dış hava koşullarından etkilenir. Dışarıda gerçekten sıcak bir gün varsa (veya bir süredir araç şarj oluyorsa ve batarya ısınıyorsa), şarj hızınız daha yavaş olacaktır. Dışarısı dondurucu soğuksa, şarj hızınız da daha yavaş olacaktır. Bu hızlara, hızlı ancak güvenli bir şarj için termal yönetim sistemini kontrol eden BYS'niz karar verir.

Hızlı şarj sırasında arabanızda kalırsanız, piliniz için harcanan enerjinin bir kısmının klima, kalorifer, ışık ya da radyo gibi diğer aksesuarlar için kullanılabileceğini unutmayın. Ayrıca aracınızda bulunan termal yönetim sistemi pili ısıtmak veya soğutmak için şarj gücünün bir kısmını kullanır. Bu nedenle, aracınızın şarj hızında azalma meydana gelebilir.

Elektrikli araç bataryasının belli bir ömrü bulunmaktadır. Araç hızlı şarj olurken, şarjı %80-85 seviyesinde sonlandırılması bataryanın çok ısınmasını önler ve bataryanın ömrünü uzatır. Diğer türlü bataryanız dolmaya yakın olduğunda şarj hızı çok daha yavaş olacaktır; bu da bataryanın fazla ısınmasına ve ömrünün kısalmasına sebep olur.

Elektrikli bir aracın bataryası içinde birçok küçük batarya hücresi yer almaktadır. Örneğin Tesla Model S’de 7.104’e yakın hücre bulunmaktadır. EV’inizi şarj ederken aslında bu binlerce hücre şarj olmaktadır.

Bunu bir benzetme ile izah etmek gerekirse, araç bataryası bir tiyatro salonundaki boş koltuklar gibidir. Tiyatro salonu boş ise, koltuk bulmak kolaydır ve hemen oturulabilir. Ancak salon dolmaya başladığı zaman oturabilecek boş koltuk alternatifi bulmak zorlaşır ve zaman alır. Batarya hücreleri de aynen bu mantıkta işler. Batarya eğer boş ise şarj etmek -“boş koltuk bulmak”- kolaydır. Diğer yanda batarya hücreleri dolduğunda ve özellikle bu seviye %80 üzerinde ise batarya içinde boş hücre bulmak zaman alır. Bu da şarj hızının düşmesine neden olur.

Elde edeceğiniz şarj gücü kW değeri, aracınızın voltaj altyapısı ve o sırada şarj eden cihazdan çektiği akıma bağlıdır.

Yani basitçe, güç (W) = akım (A). gerilim (V)

Çoğu elektrikli aracın gerilim altyapısı 350V-450V aralığında değişmekle birlikte, genel olarak 400V’dır. Porsche AG Taycan, Kia Türkiye EV6 veya Hyundai Assan Ioniq5 gibi 800V altyapıya sahip az sayıda istisnalar var. Bu nedenle denklemin yarısı olan gerilim kısmı, çoğu araç için 400V ile sınırlıdır denilebilir.

Denklemin ikinci kısmını oluşturan DC şarj istasyonundan çekilecek akım ile ilgili durum ise şu şekildedir:

Pazardaki birçoğu 180kW olan şarj istasyonları sadece 200A verebilmektedir. Denklemde bu değeler yerine koyulduğunda DC şarj istasyonu gücünü ancak 900V’luk altyapıya sahip araçlarda gösterebilmektedir. Ancak ülkemizde şu an böyle bir araç bulunmadığından 400V’luk araçlar için 200A akım en çok 80kW güç anlamına gelmektedir. Bu sebepten ötürü, 180kW’lık DC istasyonlarında araçlar 70-80kW ile şarj olabilmektedir.

Aradığınız ürünü bulamadınız mı?
Formu doldurun, sizinle iletişime geçelim.

İhtiyacınız olan ürünü birlikte belirleyelim.